Voittoja, haasteita ja kovaa duunia – Watecin vuosikatsaus 2023

Watec Consulting on kasvanut jo taaperoikään – ja kuten ihmislapsi samassa iässä, myös kolmevuotias yritys voi tässä vaiheessa oppia joka päivä jotakin uutta ja vähän koetella rajojaankin. Loputon into ja uteliaisuus maailmaa kohtaan on vienyt Watecia tänäkin vuonna eteenpäin.

Kuvakollaasi, jossa yhdeksän kuvaa ihmisistä ja luonnosta.

Vuosi 2023 alkoi isoilla ja iloisilla uutisilla. Pääsimme Suomen Messusäätiön järjestämän Pelasta Itämeri -kisan finaalikolmikkoon – ja nappasimme kovatasoisessa pitchauskisassa lopulta kirkkaimman mitalin! Pelasta Itämeri -palkinnon voitto oli ja on edelleen meille valtavan iso saavutus, josta olemme ylpeitä ja kiitollisia.

Palkinto on tunnustus työstämme, ja sen ansiosta Filtro-suodattimemme sai vuoden aikana paljon lisänäkyvyyttä median ja yhteistyökumppaneiden jutuissa. Kiitos tärkeän asian tunnetummaksi tekemisestä ainakin WWF:lle ja Ylelle!

Tavoitteena kirkkaammat vedet ja tyytyväiset asiakkaat

Perusduuni – siitä suurin osa päivistä koostuu. Jos ei olisi asiakkaita ja projekteja, ei olisi myöskään yritystä!

Merkittävä osa Watecin tekemästä työstä on vesistösuunnittelua, hulevesisuunnittelua ja kalataloudellisten kunnostuskohteiden suunnittelua, sekä kaikkien näiden urakkakohteiden valvontaa, raportointia muuta konkreettista – kahlaamista kurahousuissa, kivien pyöritystä ja kaivoihin kurkkimista. Työmaita ja asiakkaita on paljon, mutta esimerkkeinä mainittakoon Kuhakosken kalatien kunnostus Laukaassa ja Turun kaupungin kanssa tehty iso työ kohti puhtaampia vesistöjä. Merkittäviä projekteja, joissa saatiin paljon konkreettista aikaan yhdessä kumppaneiden kanssa.

Kesällä saimme palvelutarjontaamme uutena lisäyksenä tarkemittauksen. Uusilla laitteilla pystymme tarjoamaan asiakkaille entistä paremmat ja tarkemmat lähtötiedot urakoiden suunnittelun pohjaksi. Vesirakentaminen on senttipeliä, joten uudet laitteet ja palvelu parantavat tekemistä entisestään.

Ilolla voimme todeta, että yhteistyö asiakkaiden kanssa on toiminut loistavasti. Tästä saimme osviittaa ja tärkeää palautetta, kun toteutimme ensimmäisen asiakastyytyväisyyskyselymme. Asiakkaat antoivat saamastaan palvelusta ja tilaamastaan työstä lähes täydet pisteet. Lisäksi vastauksista saatiin erittäin hyviä ja tarpeellisia kehitysehdotuksia, joita olemme jo hyödyntäneet palvelun ja tuotteiden kehityksessä.

Kiitos tästäkin vuodesta kuuluu ihmisille

Yrityksemme kasvun kannalta merkittävin steppi otettiin kesällä, kun avasimme Jyväskylään uuden toimiston. Ylistönrinteen konttorilta käsin operoivat vesistöasiantuntijat Matti Havumäki ja elokuussa tiimiin liittynyt Arttu Räsänen. Käytännössä Jyväskylää voidaankin pitää Watecin ”päämajana”, sillä myös viestintämme tapahtuu Keski-Suomen Ateenasta eetteriin. Virallinen osoite on kuitenkin Vantaalla, ja Juha-Pekka Saarelainen ja Lauri Harilainen työskentelevät pääkaupunkiseudulta käsin.

Koko Watecin porukka haluaa kiittää lukuisia yhteistyökumppaneita, asiakkaita, pyyteetöntä vapaaehtoistyötä tekeviä tahoja sekä muuten vaan ympäristöasioista kiinnostuneita ihmisiä tästä vuodesta. Jatketaan yhdessä kohti päämäärää, jonka vuoksi mekin teemme joka päivä töitä – kohti kirkkaampia vesiä.

Seuraava

Tarkemittauksella tarkkuutta vesirakentamiseen