Case: Kuhankosken kalatiellä alkoi heti liikenne

Kuhankosken voimalaitos, punatiilisiä rakennuksia ja kiviä.
Tältä Kuhankoskella näytti toukokuussa 2023. Kuva: Matti Havumäki.

 Laukaan kunnassa Keski-Suomessa sijaitsevalle Kuhankoskelle, vanhan voimalan yhteyteen on valmistunut uusi Koskienergia Oy:n vesivoimalaitos. Voimalan yhteyteen rakennettiin myös luonnonmukainen kalatie, jossa Watec Consultingin Matti Havumäki oli mukana kala-asiantuntijana.

 Uuden kalatien leveys on neljä metriä ja pituutta sillä on noin 140 metriä. Pudotuskorkeutta on rakennepiirustusten mukaisesti 3,55 metriä, eli laskennallinen kaato on 2,5 prosenttia. Paikoin on jyrkempiä, neljän prosentin osuuksia. Pudotuskorkeutta valmistuneeseen uomaan kertyi enemmän VAKI-kalakameran (Kala- ja vesitutkimus Oy) toiminnan varmistamiseksi.

 Ohitusuoman viimeistely päästiin aloittamaan toukokuun 2023 alussa. Uoman kynnyksiä rakennettiin koejuoksutuksen jälkeen tukevammiksi suurilla kivillä, ja samalla kynnyksiä loivennettiin. Kynnyksiä tiivistettiin soralla, jotta ohitusuoma toimisi ja ylläpitäisi virtavesilajistoa myös alivirtaamilla. Uoma näyttäisi toimivan hyvin alle lupamääräyksen 500 l/s virtaamalla.

Toukokuussa työt seisahtuivat pariksi viikoksi, mutta sinä aikana kalat löysivät uoman. Alkukesästä uuden uoman olivat löytäneet jo kivisimput, särkiparvet ja lahnaporukat.

”Kalat olivat aivan kalatien yläpäässä ja todennäköisesti alhaalta väylälle nousseita. Olihan se erityisen hauskaa huomata, että kalatiessä tuoksui tuore kala, kuin vanhanajan kauppahallissa. Ja näinhän sen pitää ollakin! Kamerassa havaitsimme heti nousuhaluisia särkiä. Ja laskuri tikittää jo ylös -alas -liikettä”, kertoo Watecin kalabiologi Matti Havumäki tyytyväisenä.

Uomaan on tehty ja tehdään edelleen sorapohjia järvitaimenen kutukarkeloita silmällä pitäen. Uomassa on edellytykset taimenen luontaiseen lisääntymiseen, mutta se ei ole ollut suunnittelun päätavoite. Uoman toiminnallisuuden kannalta lisääntyminen uomassa olisi kuitenkin suotavaa.

 Kalatien sijoittumisen voimalan alapuolella arveltiin jo aiemmin olleen kaloille mieluisaa. Alaosa tehdään valmiiksi vasta Leppäveden vedenkorkeuden laskiessa. Töitä viimeistellään elo-syyskuussa.

Kuhankosken kalatie, punatiilinen vanha rakennus ja kallioita

Kysy lisää kalateiden suunnittelusta ja rakentamisesta asiantuntijoiltamme!

Matti Havumäki, +358 40 5292914

Edellinen
Edellinen

Case: Turun kaupunkialueiden hulevesikuormitus kuriin Filtro-suodattimien avulla

Seuraava
Seuraava

Asiakastyytyväisyyskyselystä erinomaista palautetta